Wednesday, October 14, 2009

Terima kasih Dr. Normaliza

Dr Normaliza telah mengajar saya selama dua semester. Pada mula-mulanya, saya amat takutkan beliau. Saya masih ingat ada sekali, beliau tanya kawanku bahawa "Siapakah nama saya?""Siapakah nama bapa saya?" Pada masa itu, saya rasa takut. Saya cepat-cepat menghafalkan nama Dr.

Dr. memang seorang pensyarah yang tegas. Banyak peraturan telah beliau tetapkan. Tapi baik juga, menyatakan apa yang mahu terlebih dahulu. Kami boleh ikuti dan tidak akan melakukan sebarang kesalahan. Selepas lama bersemuka dengan Dr. baru saya dapati Dr. adalah seorang pensyarah yang mesra. Beliau suka mengurau dengan kami. Tapi setiap pengajaran dan pembelajan yang ditetapkan oleh beliau, beliau tetap menjalani dengan penih tanggungjawab.

Dalam semester ini,kami mengambil kursus teknologi maklumat, bahasa dan kesusasteraan. dengar tajuk sudah takut. Mesti sangat susah... dua kelas teori telapun Dr. mengajarkan. Kelas teori pertama, saya terlupa membawa kamera... Banyak nota saya tertinggal... Walaupun kawanku telah menolong saya dengan menghantarkan gambar tersebut melalui e-mail. Tetapi gambar itu kabur... Banyak isi saya tidak dapat membaca... Nasib kurang baik, Final exam ini banyak soalan dikeluarkan berdasarkan kuliah tersebit. Kesallah saya. rugi besar!!!! Bagi kelas teori kedua pula, saya ingat bawa kamera. Selepas habis kuliah, saya cepat-cepat mengemaskan nota saya. Berdasarkan nota tersebut, banyak membantu saya dalam peperiksaan.

Dalam kumpulan pula, kumpulan kami bernama WIKI. sedapnya nama ini. Ahli kumpulan terdiri daripada enam ahli iaitu Wai Yong, Man Ying, Wai Hong, Hui Ying, Chwee Hwa dan saya. Masih ingat tugasan kumpulan pertama adalah meletakkan lagu di powerpoint. Sebenarnya tugasan tersebut tidak susah. Cuma dalam proses mendengar lagu, mencatatkan lirik lagu dan mencatakan masa. Proses mencatatkan masa memang sukar. Betapa banyak kali kami mendengar lagu tersebut. Sehingga kami dapat menghafalkan lirik lagu sehingga kami boleh menyanyi lagu tersebut dalam mimpi. tugasan tersebut baru siap. pada masa itu sudah dekat 1pm. Dalam tugasan tersebut saya dapat pelajari bagaimana 'burn' CD dengan menggunakan Window XP. Sebelum ini, saya menggunakan software NERO untuk burn CD. Saya gembira kerana puas hati dengan tugasan kami. Akan tetapi, sesetengah kumpulan menjalankan tugas dengan kurang sempurna terpaksalah membuat semula.

Salah satu tugasan kumpulan yang menyakiti hati saya ialah menuliskan esei "Peranan Pencipta Laman Web Terhadap Software Bahasa" sebanyak 30 mukasurat tanpa merujuk sebarang rujukan. Kami memang berusaha menjalani tugasan kami dengan sempurna. Tugasan kami disiapkan agak cepat, tapi semasa kami menyiapkan tugasan kami jugalah hampir 1pm. Mengapa saya rasa tugasan kami disiapkan agak cepat? Ini adalah ahli kumpulan kami agak bijak. Dua buah labtop telah dibawa suapaya masa menaip dipendekkan. Semasa menghantar tugasan kami melalui e-mail, kami telah hantar salah alamat. Nasib baik tugasan kami akhirnya dapat cari balik. Kami menjalankan tugasan kami di Latar Siswa. Saya nampak ada sesetengah kumpulan sambil makan rambutan sambil menjalankan tugas. Cemburulah saya... Kami menjalankan tugas sehingga pengawal universiti menghalau kami balik kerana dia nak menutup lampu. kesian lah kami. Yang paling menyakiti hati saya ialah.... apa yang kami jalankan. Telahpun disyaki oleh Dr. bahawa kami ciplak.... sakitlah hati... Saya cuma memperjelaskannya dengan memberi komen di blog Dr. Dr, tidak balas, tidak tahu percaya atau tidak.

Sekarang merenung balik memang bahaya seorang wanita balik larut malam demi menghabiskan tugasan...

Dalam lab, Dr. telahpun mengajarkan kami menulis blog, esastera dan facebook. Mula-mula saya rasa sangat sukar untuk menciptakan teka-teki dan menyajak. Lama-kelamaan saya cinta akannya terutama berfacebook. Sekarang setiap pagi, saya pasti akan berfacebook sebelum pergi sekolah. Ia juga menjado suatu ketagihan. Dalam Kuliah Dr. saya telah menulis sajak pertama. Saya akan memperkenalkan sajak pertama kepada anak murid saya pada suatu hai nanti. Saya memang ranjin menulis blog, saya juga suka memberi komen di blog kawan-kawan. Tapi rasanya bukan semua kawan saya menulis blog. Betapa susah saya mencari blog supaya dapat memberi komen saya.

Kadang kala saya berasa cara saya mengajar di kelas juga sama dengan cara Dr. mengajar di kuliah. Tegas ... Kadang-kala suka bergurau... patuhi waktu... Tidak suka murid-murid malas atau lewat hantar kerja... Dengan ini, saya memang faham perasaan Dr. cuma yang berbeza adalah Dr. adalah Dr. saya adalah guru sekolah rendah.:(

Akhirnya, saya ingin mengucapkan ribuan terima kasih kepada Dr. Normaliza Abdul Rahim yang telah mengajar saya.

No comments:

Post a Comment